Sursa: FinMentor
Data: 05/09/2011
Scara oportunitatilor
Identificarea oportunitatilor este prima etapa a procesului antreprenorial.
Dar ce este o oportunitate? Ea ar putea fi definita ca: „un concept de afaceri care, daca este transformat intr-un produs sau serviciu tangibil oferit de o intreprindere, va rezulta un profit financiar”. Toate oportunitatile sau ocaziile au anumite caracteristici comune:
-
in primul rand, se refera la crearea valorii, nu neaparat la reducerea costurilor;
-
oportunitatile nu sunt aceleasi pentru toti;
-
oportunitatile ne inconjoara, insa existenta lor trebuie constientizata.
Aceasta etapa presupune scanarea sistematica a tuturor surselor de oportunitati. Creativitatea practic nelimitata a omului face ca elaborarea unei liste complete a surselor de oportunitati sa fie practic imposibila, insa cu titlu exemplificativ putem mentiona: dezvoltarea de produse noi; afacerile existente; schimbarile care au loc in mediul economic; distributia de produse noi; productivitatea in vanzari; eficienta fortei de vanzari; servicii; profesionalismul echipei; acoperirea pietei; relatia cu clientii; canale noi de distributie; etc.
Ocaziile apar din identificarea noilor tipuri sau clase de beneficiari, din necesitatile nesatisfacute ale beneficiarilor sau din crearea de noi cai sau mijloace pentru satisfacerea nevoilor sau dorintelor acestora. Identificarea oportunitatilor consta in examinarea sistematica a domeniilor in continua schimbare, care, in general, reprezinta sursa acestor oportunitati.
Cu cat antreprenorul are o experienta mai mare, cunostiinte mai aprofundate sau abilitati mai dezvoltate, cu atat identificarea oportunitatilor este mai facila. Acest fapt explica de ce majoritatea afacerilor nou incepute sunt in domenii care de obicei au legatura cu competentele sau experienta anterioara a antreprenorilor.
Etapa ulterioara identificarii unei oportunitati este aceea a armonizarii ocazie-antreprenor. Acum se determina daca oportunitatea identificata este compatibila cu capabilitatile antreprenorului sau a echipei sale. Nu este vorba numai de cunostiinte, experienta si abilitati, ci si de identificarea tuturor factorilor critici de succes specifici sectorului respectiv si de maniera de actiune pentru valorificarea acestora si limitarea efectelor riscurilor potentiale.
Rolul antreprenorului consta in identificarea unei ocazii favorabile clare si certe, in scopul valorificarii ei printr-o capabilitate existenta sau care poate fi realizata special pentru valorificarea respectivei ocazii. Adevaratul antreprenor intai descopera oportunitatea si dupa aceea aranjeaza resursele necesare pentru exploatarea acesteia.
Identificarea, urmarirea si exploatarea continua de noi oportunitati poate ajuta compania sa escaladeze scara oportunitatilor, dezvoltandu-si permanent capabilitatile si resursele pentru a fi reusi sa valorifice oportunitati din ce in ce mai mari. O companie mica, cu resurse limitate, chiar daca sesizeaza o oportunitate uriasa, va fi incapabila sa o urmareasca si sa o fructifice.
O procedura uzuala pentru investigarea pietelor si identificarea de oportunitati este matricea oferta-piata, care asigura corelarea dintre oferte (pe linii) si grupuri selectate de cumparatori (pe coloane) si releva identificarea grupurilor care nu sunt satisfacute. In plus, competitorii si produsele oferite de acestia pot fi stabilite in celule specifice. A cunoaste unde sunt activi competitorii furnizeaza o baza pentru a determina daca exista o ocazie de piata.
Indiferent daca antreprenorul cerceteaza o piata potentiala sau existenta, dezvoltarea unei matrici oferta-piata este deseori o conditie prealabila pentru o piata tinta.
Recunoasterea lipsurilor dintr-o piata si marcarea activitatilor competitive in celulele specifice oferta-piata trebuie sa ajute la aprecierea cererii efective pentru o oferta a organizatiei si la dezvoltarea unei idei de afaceri rentabile si veridice.
Dupa evaluarea capabilitatii antreprenorului sau a echipei antreprenoriale in raport cu ocazia identificata, se va trece la etapa de analiza a atractivitatii ramurii de activitate si a pietei de desfacere, care implica analiza beneficiilor pentru clientii tinta si a avantajului competitiv propus de antreprenor.
Intelegerea necesitatilor reale ale consumatorilor si modelarea ideii de afaceri in vederea furnizarii unor beneficii valoroase, diferentiate si durabile, sunt aspectele cele mai importante, care in final pot face diferenta dintre succes si esec.
Pentru dezbateri, sau pentru mai multe detalii cu privire la acest subiect de importanta deosebita, va rugam sa ne contactati.