Formularea de strategii implica estimarea rezultatelor asteptate si luarea in calcul a unor modalitati specifice de actiune. Implica luarea in consideratie a conditiilor existente pe piata, analiza factorilor critici de succes si evaluarea resurselor necesare pentru atingerea obiectivelor. Presupune in primul rand multa pregatire si concentrare mentala.
Esentiala este si cantitatea si calitatea informatiilor care stau la baza strategiei, realismul planurilor de actiune si in final chiar modul in care se trece la actiune.
Totul conteaza si contribuie in egala masura la obtinerea succesului: educatia, pregatirea, atitudinea, disciplina, asumarea responsabilitatii, increderea in sine, relatiile cu oamenii potriviti si o consiliere de calitate.
Am identificat in sectiunea Riscuri, o parte dintre riscurile pe care trebuie sa ni le asumam atunci cand ne pregatim sa trecem la actiune. Este bine sa fim constienti de existenta lor, insa ne vom concentra cu prioritate asupra oportunitatilor.
Ne bazam pe cunostiintele si abilitatile dobandite, avem incredere in creativitatea si puterea noastra de munca, ne asumam riscurile cu responsabilitate, luam decizii pe baza unor informatii si fapte corecte si actionam rapid, hotarat, cu disciplina si perseverenta.
Acestea sunt premisele succesului personal.
Strategiile sunt cai specifice prin care putem realiza fiecare dintre obiectivele pe care ni le-am stabilit. Exista numeroase metode si tehnici care pot fi utilizate, fapt pentru care alegerea strategiei potrivite este un factor critic al succesului. Pentru fiecare obiectiv asumat trebuie sa existe o strategie principala, dar si alternative, pentru cazul in care lucrurile nu merg asa cum ar trebui. Evaluarea optiunilor strategice se bazeaza pe cunoasterea capacitatilor reale proprii (sau ale organizatiei), dar si pe cunoasterea pietei pe care activam (piata muncii, piata financiara, etc.), cu tot ceea ce implica aceasta, respectiv dimensiune, tendinte, clienti, concurenti, etc.
Planul de actiune deriva din strategie si contine etapele pe care le vom parcurge pentru a implementa strategia specifica unui anumit domeniu in parte. Scopul planificarii este acela de a gandi in avans fiecare element si actiune necesara pentru atingerea obiectivelor stabilite, inainte de a ne asuma angajamente irevocabile sau de a intreprinde actiuni ireparabile. In esenta, scopul planificarii este deci identificarea si crearea unui avantaj competitiv, prin care atingerea obiectivelor stabilite sa fie asigurata.
Odata ce etapele de parcurs au fost identificate, fiecare activitate necesara trebuie organizata in functie de importanta si urgenta.
Calitatea planului depinde de calitatea informatiilor pe care se bazeaza acesta, ceea ce inseamna ca asa cum o planificare prealabila este esentiala pentru realizarea obiectivelor, colectarea informatiilor relevante si in cantitate suficienta este indispensabila pentru realizarea unui plan de actiune desavarsit.
O alta cerinta este aceea ca planificarea trebuie sa aiba permanent in centrul atentiei gandurile, sentimentele, nevoile si dorintele clientilor, indiferent care sunt acestia. Nivelul succesului pe care il obtinem este determinat de masura in care vom satisface cerintele celor mai importanti clienti ai nostri, indiferent de domeniul personal de activitate.
Sursa: FinMentor
Top