Dezvoltarea planului de afaceri este etapa ulterioara identificarii si evaluarii oportunitatilor, avand la baza toate cercetarile si analizele realizate in acest scop.
Un plan de afaceri este simultan un instrument de vanzari si unul de control. Ca instrument de vanzari, permite atragerea de clienti si finantatori, precum si a altor persoane care pot sprijini dezvoltarea afacerii. Ca instrument de control, permite compararea rezultatelor obtinute cu cele prognozate initial, facilitand luarea operativa a unor masuri care sa conduca la imbunatatirea situatiei existente. Avand in vedere acest caracter dual, planul de afaceri trebuie sa fie un instrument de calitate si functional, ceea ce inseamna ca trebuie sa se bazeze pe informatii relevante si de actualitate.
Ideea de baza este aceea ca, la inceputul unei afaceri, orice repere sunt mai bune decat lipsa oricarui reper. Daca afacerile sunt conduse pe baza unui plan, iar planificarea a fost detaliata, respectivele afaceri au sanse sporite de succes.
Planul de afaceri este prezentarea scrisa a ceea ce doreste sa realizeze antreprenorul precum si modul in care intentioneaza sa-si foloseasca resursele proprii.
Planul trebuie sa includa obiectivele companiei, o analiza cuprinzatoare a mediului extern si a capabilitatilor companiei, precum si obiectivele intermediare, strategiile si planurile de actiune din fiecare domeniu functional al intreprinderii: marketing, operatiuni, finante si personal.
Din perspectiva unei banci finantatoare, planul de afaceri va trebui sa raspunda urmatoarelor intrebari:
-
De cati bani are nevoie compania?
-
Cand va avea nevoie de acesti bani?
-
Pentru ce ii va folosi?
-
Va putea sa-i dea inapoi? Cand?
De asemenea, planul de afaceri trebuie sa includa o analiza a pragului de rentabilitate, o proiectie a fluxului de numerar pentru urmatorii trei ani, si cateva bugete (bugetul de venituri, bugetul de cheltuieli si planul de investitii fiind cele mai utilizate) care vor fi prezentate mai in detaliu in materialele urmatoare.
In general, planul de afaceri al unei companii in faza de demarare trebuie sa contina urmatoarele sectiuni detaliate:
-
Datele de identificare ale companiei;
-
Conducerea si personalul:
3. Descrierea proiectului propus:
-
Modul generarii ideii de afaceri;
-
Obiectivele pe termen lung, mediu si scurt;
-
Noile produse/servicii;
-
Furnizori principali (daca este cazul);
-
Descrierea succinta a procesului tehnologic;
-
Prezentarea investitiei necesare si a graficului de realizare;
-
Venituri anuale preconizate;
-
Cheltuieli anuale.
4. Date privind piata si promovarea noului produs/serviciu:
-
Clientii potentiali;
-
Concurentii potentiali;
-
Avantajele principale ale noilor produse/servicii;
-
Reactia potentiala a concurentei;
-
Alte riscuri potentiale;
-
Asigurarea desfacerii produselor/serviciilor;
-
Promovarea vanzarilor.
Este foarte indicat ca planul de afaceri sa fie dezvoltat chiar de antreprenor, sau de un membru al echipei acestuia si sa fie permanent actualizat, pentru a tine pasul cu schimbarile sesizate pe piata. Dezvoltarea planului de afaceri trebuie urmata fara intarziere de actiuni hotarate pentru implementarea acestuia in practica.
Sursa: FinMentor
Top